Jiří Forman mezi TOP 5 ve finále závodu Mistrovství světa CIK FIA do 18-ti let
O uplynulém víkendu se v italském Sarnu konal finálový podnik závodu Mistrovství světa jezdců do 18-ti let pořádaný Mezinárodní automobilovou federací FIA. Závodní jezdci z více než 20 zemí 5-ti kontinentů startují na homologovaném podvozku různých výrobců dle vlastního rozhodnutí, ale všichni musejí používat motor, karburátor, výfuk a řídící jednotku od jednoho výrobce, a to italské firmy Parolin. Tyto motory se pak losují a jsou kompletně zaplombovány bez jakékoliv možnosti cokoliv z nastavení měnit. Rozhoduje tedy hlavně dovednost jezdců a také umění mechaniků při nastavení podvozků.
Jako již tradičně v posledních letech měla Česká republika na tomto prestižním závodě zastoupení, tentokrát třemi jezdci Petrem Běželem, Jiřím Formanem (oba MS Kart) a Radimem Maxou (Praga). Další reprezentaci Česka pak obstarala technika MS Kart, na které závodili ještě Ruud Kjaer z Dánska a Rus Šeršun.
V nabité konkurenci si od samého počátku nejlépe vedl Jirka Forman, který chtěl ukázat, že jeho předchozí výsledky z mezinárodních klání nejsou náhodné a především prolomit smůlu, která ho na podnicích Mistrovství světa (bohužel již tradičně) provázela. Vždy totiž výborně jezdil měřené tréninky i kvalifikace, několik závodů se mu podařilo dokonce vyhrát, ale finále pro něj vždy bylo jakoby zakleté.
V měřeném tréninku Jirka Forman vymačkal z techniky maximum a skončil na 14. místě, když od první pětky ho dělila jediná desetinka! Výborně jedoucí Maxa skončil 18., smůlu měl Petr Běžel, protože mu přestal fungovat motor. Umístění Jirky v první patnáctce mu garantovalo slušné 6. místo na startu všech čtyř kvalifikačních závodů.
V jednotlivých rozjížďkách se pak Forman postupně umístil na 6., 7., 2. a 9. místě. To mu sice v součtu dávalo slušnou 10. pozici na start prvního semifinále, ale v posledních dvou jízdách začal vynechávat motor a ztrácel na výkonu stále víc. Po složitějším vyjednávání se zástupci technické komise FIA se podařilo dosáhnout výměny motoru a tak Jirka do semifinálových jízd mohl startovat s konkurenceschopnou technikou. Do semifinálové části se kvalifikovali ještě Maxa na 19. a Ruud Kjaer na 20. místě. Bohužel smůla se nadále lepila na paty Petru Běželovi, problémy s technikou nevyřešila ani výměna motoru a když technici od Parolinu zjistili, že problém je v řídící jednotce, bylo již po kvalifikačních jízdách a Petr tak mohl startovat pouze ve Finále B, kde se pak umístil na 2. místě.
Po celkem slunečném pátku i sobotě dorazilo v neděli do Sarna hotové peklo. Celé dopoledne od brzkého rána se střídaly přívaly deště s krupobitím a závěrečné kvalifikační jízdy pak byly na hranici regulérnosti. Po obědě se ale počasí umoudřilo a, sice se zpožděním, mohlo začít finálové představení. Jirka Forman podal v prvním semifinále výborný a bezchybný výkon a posunul se až na krásné 5. místo v cíli. Druhé semifinále, které se startuje v opačném pořadí postupujících jezdců, pak Jirka musel začít až na konci startovního pole. Skvěle odstartoval a postupně se na těžké a mokré trati propracovával vpřed. Když tři kola před cílem předjížděl dalšího jezdce již na 9. pozici, přišel smolný okamžik a při vzájemném kontaktu jezdec MS Kartu skončil v hodinách. Než se mu podařilo znovu nastartovat, lepší umístění než 19. místo již zvládnout nedokázal. Škoda této jediné chybičky za celý víkend, protože - jak průběh finále ukázal - tento moment asi rozhodl o tom, že Jirka Forman nakonec neskončil mezi prvními třemi. Jak Maxa, tak Ruud Kjaer se v obou semifinálových jízdách po střetech s dalšími jezdci umístili až ve třetí desítce a to ani jednomu z nich - bohužel - nedávalo šance dosáhnout ve finále na dobré umístění.
Do finále tak Jirka startoval až ze 14. pozice, což na mokré trati a při extrémní vyrovnanosti jezdců nedávalo mnoho nadějí na dobré umístění. Po startu se český jezdec dokázal vyhnout několika skrumážím a na konci prvního kola se pohyboval v polovině druhé desítky. V každém kole se však posouval o kousíček vpřed a když do cíle chyběla poslední tři kola, byl Jirka na 7. místě ve skupince bojující o 2. místo! V nervydrásajícím závěru se Jirkovi v posledním kole nejprve podařilo předjet tři jezdce na 4. místo a v nepřehledném závěru pak uhájil alespoň 5. místo. I toto umístění je však asi nejkvalitnějším výsledkem českého kartingu v letošním roce na mezinárodní scéně.
"Konečně se mi podařilo prolomit smůlu na Mistrovství světa jezdců do 18-ti let . I když jsem již některé rozjížďky na těchto závodech vyhrál, celkové umístění má mnohem větší váhu a i proto považuji tento svůj výsledek za jeden z nejlepších v kariéře. Chtěl bych poděkovat firmě MS Kart za skvělou techniku a jmenovitě pak svému mechaniku Jirkovi Kahudovi za výborně odvedenou práci. Věřím, že tento výsledek mě bude motivovat i na závěrečném podniku letošní motokárové sezóny, a to ve Sjednocených Arabských Emirátech, na závodech světového finále třídy Rotax Grand Finale a doufám, že se mi zde podaří posunout český karting ještě vice do světové špičky.",řekl po úspěšných závodech v Sarnu český pilot Jiří Forman.