Kolomý při zběsilé jízdě převrátil FATBOYe, ale jede dál

- 8. 1. 2015, Antofagasta, Chile -
FATBOY na trati páté etapy rally Dakar 2015 do Antofagast

Pátá etapa vedoucí z Copiapa do Antofagasty byla pro posádku týmu TATRA Buggyra Racing opět smolná. Martin Kolomý se snažil dohnat ztrátu z předešlého dne, ale jízdou na hraně se mu to tentokrát nevyplatilo. Při jednom z mnoha předjížděcích manévrů totiž s Tatrou lehnul na bok.

Extrém Dakaru se nevyhýbá ani favoritům a silné finanční zázemí velkých týmů zdaleka nezaručuje na nejtěžší rallye světa úspěch. Včera se o tom přesvědčil favorizovaný tým Peugeot, skýtající 150 členů a především hvězdné posádky s několikanásobnými vítězi Dakaru Peterhanselem a Sainzem. V páté etapě totiž přišel tým hned o dva ze tří vozů. Ve hře zůstává na průběžném devátém místě jen Francouz Peterhansel a konkurenční stáj MINI tak pravděpodobně přišla o druhého největšího soupeře.

Ani v páté etapě nenašly Kamazy své přemožitele. Pro českou posádku, kterou tvoří Martin Kolomý s bratry Kiliány, to byl opět smolný den. Kolomý si musel se svým "tlouštíkem" po startu prorážet cestu kupředu a snažil se smazat ztrátu z předchozího dne. Na dvoustém kilometru se postupně propracoval až za Holanďana Van Den Brinka na Renaultu. Etapy na chilském území patří k těm extrémně prašným, a tak musel Martin jet hodně na hraně. Bohužel rychlost si vybrala daň v podobě velkého nárazu v jednom z řečišť a převrácení Tatry na bok. Zpět na kola mu paradoxně pomohl Tomáš Vrátný, kterého právě Martin před pár kilometry dříve předjel.

"Byla to hrozná rána!" to byla první slova Martina po dojetí do cíle páté etapy. "Chtěli jsme dnes dohnat tu ztrátu ze včera a od začátku jsme tahali kupředu. Podařilo se nám předjet pár kamionů, ale v tak prašné etapě, jako byla ta dnešní, to bylo hodně riskantní, což se nám taky nevyplatilo. Jeli jsme za jedním z Renaultů a to asi 80 km, kdy nám prášil. Když jsme se chystali, že to riskneme se před něj dostat, tak najednou hrozná rána, Tatra vylítla do vzduchu a už jsme leželi. Musím poděkovat Tomášovi Vrátnému a jeho posádce, že nám pomohli zpět na kola. Bohužel nám pak ještě chvíli trvalo dát auto do pořádku, takže jsme ztrátu naopak ještě nabrali. Nevadí, stále jsme v závodě a bojujeme dál, nic není ztraceno!"

"Už mě to nebaví! Nechápu, proč když náhodou jdeme na bok, tak to musí být pokaždé moje strana," popisoval s ironickým a vyčerpaným úsměvem navigátor René Kilián. "Dneska to prášilo hodně a předjíždění bylo takřka nemožné. Jinak ta etapa byla moc hezká a myslím, že startovat více vpředu, tak jsme rozhodně potrápili i Kamaz." Naštěstí se i tentokrát podařilo zajistit Martinovi start z lepší pozice, než si vyjel v páté etapě. Do šesté etapy bude mít tento "žolík" o to větší přínos, jelikož je start etapy do Iquique společný pro kamiony a automobily. Martin tak bude startovat v pořadí 48., respektive jako 12. kamion za Holanďanem Staceym. "Naštěstí do zítřejší etapy nebudeme muset startovat z 19. pozice, protože je společná s auty a znamenalo by to start někde kolem 60. místa a o to víc předjíždění a o to víc rizika," uvedl navigátor René Kilián. Při nehodě se naštěstí nestalo nic posádce ani Tatře 815 Buggyra, což potvrdil technický ředitel týmu Robin Dolejš: "FATBOY ten skok naštěstí přežil ve zdraví, jen drobné šrámy na vzhledu, ale to k Dakaru patří. Kluci startují do šesté etapy už ráno, takže musíme stihnout udělat každodenní údržbu, aby mohli vyrazit."

"Bohužel, Dakar je drsný a i takové dny jsou. Důležité je, že jsme stále ve hře. Etapy jsou čím dál náročnější, a jak je vidět, nástrahy můžou padnout na kohokoliv. Každopádně zítra máme další přesun a pak 4 dny zůstáváme v Iquique. Nejlepší načasování, protože si aspoň všichni trochu odpočinou. Doprovod včera nakonec dorazil až v pět ráno a kluci do startu etapy makali na autě a jedou tak v podstatě už 3 dny nonstop," komentoval situaci posledních dnů manažer týmu TATRA Buggyra Racing Jan Kalivoda.

Martin Macík junior bude po dnešku pravděpodobně prvním Čechem, který předčasně opustí letošní ročník rallye Dakar. Dvě stě padesát kilometrů před cílem etapy musel odstavit svůj speciál pro poruchu diferenciálu a jeho start v následující etapě je tak vážně ohrožen. O jeho pokračování se bude ještě jednat a vše objasní až ranní startovní listina, na které doposud nefiguruje. Stejná situace postihla i Holanďana De Rooye a ten v závodě pokračuje.

Výsledky - 5. etapa (174 km): 1. Nikolaev (RUS) Kamaz 4:34:55, 2. Mardeev (RUS) Kamaz +9:58, 3. Viazovich (BLR) MAZ +15:46, 4. Loprais (CZE) MAN +16:43, 8. Vrátný (CZE) Tatra +39:32, 19. Kolomý (CZE) Tatra +1:15:49 Výsledky po 5. etapě: 1. Nikolaev (Rus) Kamaz 15:16:18, 2. Mardeev (RUS) Kamaz +8:01, 3. Loprais (CZE) MAN +27:28, 10. Kolomý (CZE) Tatra + 1:58:09, 11. Vrátný (CZE) Tatra +2:11:11

Více informací na www.buggyra.com ....

Příští závody