Dakarské ohlédnutí Mirka Formana

- 17. 1. - 13. 2. 2015, Buenos Aires - Praha -
Pohled do bivaku s dakarskou tatrou Martina Kolomého během rally Dakar 2015

OD DAKARU 2014 k DAKARU 2015 Když jsem po loňském Dakaru hodnotil vystoupení TATRA Buggyra Racing Teamu, uvedl jsem do své zprávy: "… toto vše, spolu se zkušenostmi z jiných motoristických klání a samozřejmě bonitou týmu, dává jasné šance na úspěch v příštím roce. Je ale zapotřebí na této šanci začít pracovat ihned, bez zbytečných odkladů!". Po skončení letošního ročníku Rally Dakar 2015, a s vědomím výborného umístění posádky Martin Kolomý, bratři Kiliánové na sedmém pozici, mohu potvrdit, že pracovat se skutečně začalo ihned po skončení loňského ročníku. Ihned. A tvrdě! Letošní výsledek i průběh závodu pak ukázal, že cesta byla zvolena správně, technika neměla žádné závažnějsí problémy a zázemí i posádka byly připraveni solidně. To ale neznamená, že není co zlepšovat! Už jen proto, že ambice mohou být reálně ještě výše a je tedy jasné, že účast na Rally Dakar 2016 bude v podání TATRA Buggyra Racing Teamu opět o velký kus kvalitnější i profesionálnější. Určitě se máme na co těšit!

Průběh jednotlivých etap jasně ukázal, že v letošním roce řijel do Argentiny a Chile zcela jiný TATRA Buggyra Racing Team, než vloni. Nejen proto, že bylo kvalitní a profesionální zázemí včetně dvacítky lidí na svých místech. Take, a to hlavně, proto, že byla nasazena skutečně konkurenceschopná technika s jasnými ambicemi bojovat o mety nejvyšší.

Etapy mimo duny (kterých byla většina) přinesly souboje na hraně nože. Ve všech kategoriích včetně kamionů. Odstupy byly skutečně minimální, špičku od sebe dělily často jen sekundy. V případě potíží pak ztráta v řádech desítek minut znamenala propad o mnoho míst. Možno říci, že nějaký druh potíží postupně potkal každou posádku mezi kamiony, záleželo však často na možnostech týmů tyto potíže řešit. Viděli jsme, jak řešily problémy velké týmy, díky většímu množství kvalitních posádek byly tyto týmy schopny zahájit řešení problému na trati měřených úseků v řádu minut! S jistou nadsázkou, nicméně s reálným základem, se říkalo, že dominujícímu Kamazu stačí, aby do bivaku k servisu dovezla některá z jejich posádek alespoň SPZ-ku a druhý den by tak jako tak na startu další etapy stál jízdy i závodění schopný speciál. Posádka naší Tatry pilotované Martinem Kolomým sváděla naprosto vyrovnané souboje se všemi ostatními včetně kamazů, jejím handicapem se ale ukázal právě fakt chybějící rychlé asistence v případě, často banálních, potíží. Hadička proražená ostrým kamenem, defekt a vlastně i převrácení kamionu při předjížděcím manévru se ukázaly jako problémy jednoduše řešitelné. Chybělo jediné - rychlá pomoc jak lidská, tak technická. Co konkurenčním velkým týmům trvalo minuty, nám díky dlouhému čekání, nejméně desítky minut!

V dunách, kdy rozdíly mezi nejlepšími rostly často do desítek minut, pak naše posádka musela často volit konzervativní styl jízdy. Bylo totiž jasné, že jakýkoliv problém v dunách by nás stál s velkou pravděpodobností hodiny. Velké týmy si mohly dovolit mnohem větší rizika při průjezdu dunami, jejich posádky vpředu měly jistotu, že případná pomoc přijede v řádu minut. Když uvízl nebo se převrátil některý z Kamazů, posádka se často ani neodpoutala a jen chvíli počkala na příjezd další posádky, která je ze složité situace vyprostila.

Z tohoto pohledu je sedmá příčka posádky Tatry pilotované Martinem Kolomým a bratry Kiliány ještě cennější. Jak z pohledu spolehlivosti techniky, tak z pohledu rychlé, ale zároveň velice zodpovědné, jízdy posádky. Vždyť ve výsledkové listině byla naše Tatra obklopena výhradně vozy z velkých týmů, které dokázaly nasadit minimálně tři kvalitní soutěžní posádky. Navíc to jsou týmy s mnohaletými zkušenostmi z tohoto nejtěžšího závodu na světě, ať již šlo o již zmíněný Kamaz, nebo MAN či Iveco. Jen připomínám, že TATRA Buggyra Racing Team se vloni poprvé samostatně jel poučit, co to znamená jet Dakar a letos se tak jednalo teprve o druhou účast!

"Máme jasné priority pro další ročník Dakaru. Musíme podrobně vyhodnotit veškerá data a zkušenosti z letošního roku tak, abychom dokázali postavit ještě kvalitnější nový speciál Tatra. Poprvé jsme také mohli profesionálně posoudit výkony našich motorů a jsme hrdí na to jak fungovali i ve vysokých nadmořských výškách. Jednoznačně se ale ukázalo, že náš tým musíme posílit o další posádky, budeme na tom pracovat. Hledáme cesty jak zajistit, aby Martin Kolomý nebyl na trati sám… Nejreálnější je proto stavba druhého dakarského speciálu, která je už v procesu. Na další Dakar 2016 tak chceme přijet ještě lépe připraveni a usilovat tak o čelní umístění.", jasně nedávno shrnul ambice TATRA Buggyra Racing Teamu jeho manager Jan Kalivoda.

M. Forman, Praha, únor 2015

Prohlédněte si část rozhovoru s Mirkem Formanem pro ČT Sport.

Příští závody