Malé ohlédnutí za Rally Baja 300 Bohemia
Svoboda Tatra Team startoval o prvním zářijovém víkendu na rally Baja 300 Bohemia, který se konal v bývalém vojenském prostoru v Milovicích na Nymbursku. Celý tým se na závod velmi těšil, byl to první podnik tohoto typu uspořádaný v České republice od roku 2009. Nabízel možnost ukázat se před českými fanoušky, zároveň otestovat techniku a to vše s minimálními náklady. Do Milovic se sjela velmi dobrá konkurence, např. německý tým Suptitz a na poslední chvíli se přihlásily i špičkové dakarské týmy Buggyra a KM Racing. Tratě byly připraveny ve dvou oblastech nedaleko bývalého milovického letiště, v jehož areálu se nacházel i bivak.
Podnik Baja 300 Bohemia byl zahájen v pátek 4. 9. 2015 v odpoledních hodinách slavnostním startem před Milovickou radnicí. Po té následoval přibližně pět kilometrů dlouhý prolog víceméně pro pobavení diváků a seznámení s profilem trati. Tratě byly postaveny na relativně malém prostoru, ovšem jelo se klasicky podle roadbooku jako na velkých soutěžích. To způsobilo, že v roadbooku byla změna přibližně každých padesát metrů a navigátoři v nasazeném tempu nestíhali ani otáčet stránky. V úvodním prologu snad nebyla posádka, která by nezabloudila… Organizátoři tak slíbili, že pro příští rok bude systém navigace poněkud uzpůsoben menšímu prostoru. "Naše ambice nesměřovali k vítězství, vzhledem k účasti špičkových dakarských týmů, ale v pódiové umístění jsme přece jen doufali," komentoval úvod závodu Václav Svoboda a pokračoval, "Naděje byly o to silnější, že pro nás závod tak začal velmi pozitivně, druhým místem v pátečním prologu. Do sobotní části o délce přibližně 200 kilometrů sestavené ze čtyř etap jsme vystartovali pěkně zostra a celkem se nám dařilo držet krok se špičkou. Druhá etapa však ukázala pravou tvář Milovického tankodromu v podobě neuvěřitelně rozbitého terénu a u naší tatry se bohužel projevila dlouhodobá bolest v podobě špatně fungujících tlumičů."
Po problémech s tlumiči tým v sobotu večer zvažoval jak dál. Nakonec bylo rozhodnuto zariskovat a odmontovat z každé polonápravy jeden tlumič, čímž se zredukoval útlum na polovinu a podvozek získal vice dynamiky a lépe kopíroval terén. "Řešení se ukázalo jako funkční a při krátkém večerním testu se Tatra chovala výborně. Jediná obava panovala z výdrže tlumičů jelikož na takovou zátěž nejsou samozřejmě navrženy." popsal situaci člen posádky, Zdeněk Novák, který během sobotní etapy kvůli příliš tvrdému podvozku utrpěl dokonce lehké zranění hlavy...
Nedělní ráno začalo v bojovné náladě s cílem probojovat se na třetí místo v celkové klasifikaci. Podvozek dovoloval daleko svižnější jízdu. Bohužel se naplnily obavy z výdrže tlumičů. Jeden z nich nevydržel nápor a zlomil se. Tím bylo prakticky dobojováno... Tlumič posádka vyměnila za další, ale závod už bylo nutné dojet do cíle výletním tempem. "Naplno se ukázalo, že řešení tlumení je nyní určujícím faktorem pro další úspěšné starty. Vloni jsme úspěšně vyřešili otázku motoru a věřím, že se úspěšně popereme i s tímto problémem, který připravujeme vyřešit už pro nadcházející závody," řekl po závodech v Milovicích šéf týmu Václav Svoboda.
Rally Baja 300 Bohemia vyhrál - jak v kamionech, tak celkově - po vynikajícím výkonu Martin Kolomý. Druhé místo obsadil Martin Macík po neméně kvalitní jízdě a krásné třetí místo obsadil Tom Heuer s tatrou Jamal.