Kolomý letěl na plný plyn, Valtr dohání ztrátu z úvodu
Martin Kolomý s Tatrou 815 Fat Boy držel i ve čtvrté etapě český prapor nejvýše, když s problémy dojel sedmý. Druhý jezdec TATRA BUGGYRA RACING týmu Jarda Valtr opět startoval vzadu, a tak se i ve čtvrté etapě nevyhnul předjíždění pomalejších jezdců.
Ve čtvrté etapě se posádky poprvé dostaly do nadmořské výšky nad 4.000 metrů. To samo sebou přináší problémy nejen pro lidský organismus, ale také pro techniku. Bohužel to potkalo i Tatru Martina Kolomého. „Nastavení ideální konfigurace motoru v nadmořské výšce kolem 4 tisíc metrů nad mořem je vždy alchymie. Technika hrozně trpí a to nejen ta závodní. Doprovodné vozy jsou dnes všechny v pořádku v provizorním bivaku Tarija a zítra se společně všechny vozy sejdou v bolivijské Uyuni,“ naráží Robin Dolejš na fakt, že na posádky čekala také maratonská etapa, která pokračuje bez servisu 5. etapou.
Martin Kolomý startoval do čtvrté etapy z první pozice, a tak si poprvé vyzkoušel, jaké to je startovat na Rallye Dakar zcela vpředu. Přestože Martin držel plyn u podlahy, na čelo ztratil více jak čtyři minuty. „Po včerejší průtrži mračen, kdy jsme pomalu ani nevyjeli přes bahno z bivaku, byla etapa vysoko v horách a svítilo sluníčko. Relativně jednoduchá trať na plný plyn. Bohužel jsme neměli maximální výkon, který bych si představoval, takže jsme nemohli tlačit na elitu. Teď jsme v bivaku v maratonských podmínkách bez asistence. Je tu krásný klid, protože tu neřve žádná centrála, tak věřím, že se dobře vyspíme a zítra znovu zatáhneme,“ uvedl v cíli sedmý Kolomý, který si stejnou pozici drží také v průběžné klasifikaci.
Rychle se snažil jet také Jaroslav Valtr, který už ve třetí etapě předvedl, že s ním musí jezdci v nejrychlejší desítce počítat. Kvůli devítiminutové penalizaci se však Jarda ve výsledcích třetí etapy opět propadl do hloubi pole a musel opět dohánět ztrátu a na úzkých cestách předjíždět pomalejší soupeře. „Dneska to z navigátorského pohledu nebylo nic náročného. Jen jsme se modlili, aby nebyl problém a nemuseli jsme vylézat z auta, jelikož v této nadmořské výšce je náročné jen z auta vyskočit. Naštěstí vše proběhlo v pořádku, auto doslova letělo, akorát nám zase prášily pomalejší vozy. Už se konečně musíme probít výš, abychom měli delší intervaly mezi sebou. Třicet vteřin je opravdu málo.“
Další úspěšně zvládnutou etapu má za sebou také Tomáš Ouředníček v kategorii automobilů, který zde obsadil 50. místo a v průběžném pořadí se posunul na 47. příčku. „Ještě nejsme v nejvyšším bodě závodu a náš motor už kvůli nadmořské výšce ztrácí výkon. Dnes nemáme asistenční servis, takže si teď nachystáme stany a půjdeme spát. Řídit 400 ostrých kilometrů bez jakéhokoli důvodu k radosti je opravdu únavné,“ zklamaně shrnul Ouředníček.
Ovšem s problémy se potýkaly i ostatní české posádky. Martin Prokop šel přes střechu a přišel o přední okno. To mu nakonec při společné večeři sehnal Martin Kolomý přes novinářské vozidlo Tatra Buggyra Racing týmu, které tak letos již podruhé zasahovalo. V první etapě totiž vytahovalo vůz z bláta zapadlé ženy s dvěma dětmi.
Ve čtvrteční páté etapě na jezdce čeká druhá polovina maratonské etapy, která se odjede už v Bolívii. Měřený úsek o délce 327 kilometrů vede opět vysoko v horách a posádky se vyšplhají až do výše 4.700 m.n.m.
Více na www.buggyra.com.